Friday, February 26, 2010

Salam Maulidur Rasul

Kebiasaanya sambutan maulid nabi ini diadakan secara besar-besaran juga dengan perarakan-perarakan dari badan-badan kerajaan mahupun swasta. Bagi saya ia memang satu usaha yang baik kerana dengan ada-nya perarakan ini secara tak lansung dan lansung dapat memberikan kesedaran pada masyarakat umum. Terutama pada generasi muda masa kini... mungkin bila di tanya apakah maulidur rasul??? apakah signifikasi nya kepada masyarakat islam??? mereka tidak mempunyai jawapan... kerana apa??? masing-masing sibuk dengan idola masing2. cube di tanya siapakah beckham??? pasti aja berebut-rebut mahu menjawab... sedih bila mengenangkan fenomena ini... yang sepatutnya dijadikan idola terus-terusan dilupai...

Sekadar berkongsi cerita, tadi baru terdengar kupasan mengenai topik ini, Rasullulah S.A.W telah meninggal kan kita dengan panduan ke jalan yang di-redhai oleh Allah S.W.T iaitu, Al-Quran and As-Sunnah untuk umat-umatnya. Tetapi malang sekali hanya sedikit yang mengamalkan ajaran-nya.

Seperti kupasan di radio tadi sang DJ menanyakan sama ada yang wajib atau yang sunnat harus dilaksanakan???

jawapan dari sang pendengar tadi sangat menarik perhatian saya...

"kalo yang wajib laksanankan pasti yang sunnat pun kita akan buat contohnya solat. jika sesorang itu sempurna solatnya secara tidak langsung dia akan berkecenderung untuk melakukan perbuatan yang sunat. sebaliknya bagi mereka yang mengejar pahala sunat tetapi tidak melakukan kewajipan yang dituntut".

jadi fikir-fikirkan lah...

P/s: Selawat dan salam pada junjungan Nabi Muhammad dan para Sahabat

No comments:

Post a Comment